Elokuvakatsaus – Fallen (1998), osa 1

By | 23 helmikuun, 2021

Hauska tyylilaji, joka yhdistää poliisirikollisuuden pelastajien parhaat puolet uskonnollisiin yliluonnollisiin kauhuihin.

Alkuperäinen sekvenssi voisi olla suoraan teoksesta ”Karitsan hiljaisuus” (1991). Sitten elokuva liukuu yliluonnollisen kauhun ”Jacob’s Ladder (1990)” alueelle ja kääri sen ”Omenin (1976)” arvoiseen loppuun.

Pelottavasta johdantosarjasta huolimatta elokuvat upotetaan ensisijaisesti tavallisten poliisielokuvien tavallisten hahmojen ohella – päähenkilö on komea Det. John Hobbes [Denzel Washington]; hänen avnukleaarinen avustaja Det. Jonesy [John Goodman]; ja kyyninen kuono Det. Lou [James Gandolfini]; kovan linjan pomo, luutnantti Stanton [Donald Sutherland].

Kun dementoitu tappaja Edgar Reese (pelottavan Elias Koteasin toistamana loppuun asti) teloitetaan kaasukammiossa, Det. Hobbesin mielestä pahin on ohi tietämättä, että hänen ongelmansa ovat vasta alkamassa.

Täällä me liitämme kädet ja toivotamme Newton Thomas Siegelin erinomaisen elokuvan tervetulleeksi, sillä tapa, jolla hän tuli pahan hengen visuaaliseen esitykseen, Azazelin asema, on yhtä nerokas. Se on tehty niin hyvin, että tiedämme yhtäkkiä, mitä hahmoa kamera edustaa tietyissä kohtauksissa. Ilman tällaista vaikuttavaa visuaalista erottelua pääantagonistin asemasta tämä elokuva ei olisi koskaan toiminut niin hyvin tai ehkä ei olisi toiminut ollenkaan.

Hobbes on poliisi ja järkevä mies. Hän uskoo siihen, mitä voi nähdä, tuntea ja mitata. Hän uskoo todisteisiin, ei huhuihin ja myytteihin. Mutta vihje vihjeen jälkeen kertoo hänelle tämän, koska tällä kertaa jatkuvasti ruumiit näkyvät koko nimettömässä paikassa [although shot in Philly], on jotain ”erilaista” vastaan.

Azazelin muinainen raamatullinen paha henki on elossa ja terve ja muuttaa ruumiita vain tavallisella fyysisellä kosketuksella. Siksi on lähes mahdotonta naulata ja tuhota se. Se on tarttuvin tauti, jonka maailma on koskaan nähnyt. Käsikirjoittaja Nicholas Kazan ansaitsee myös kiitoksemme siitä, että paitsi keksit tällaisen fiksun konseptin, myös loivat melko hyvin kirjoitetun käsikirjoituksen.

(Lopuksi osassa 2.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *